вестник ТИЧА

 
вестник ТИЧА

 
Рейтинг: 3.00
(183)
vestnik ticha
Глог
Новини
Връзки
За контакти


Видео Календар

Новини / новините от региона

19 Септември 13, 09:33
ВТОРИ ПАКЕТ С 88 МЕРКИ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНАТА ТЕЖЕСТ
Втори пакет от мерки за намаляване на административната тежест предложи вицепремиерът Даниела Бобева за разглеждане в Министерския съвет. Това съобщи самата тя на пресконференция след правителственото заседание. „Получени бяха 81 предложения от министерствата и 160 от страна на областните администрации, съгласувано с общините. На тази база днес внесохме общо 88 мерки“, обяви вицепремиерът по икономическото развитие и добави, че предстои да бъдат предложени още 40 мерки в областта на строителството. Г-жа Бобева разясни какъв ще бъде ефектът от изпълнението на мерките: отпадане или преминаване в регистрационни на 13 режима; намаляване на сроковете по 14 режима; намаляване на таксите по 9 режима; намаляване на документите по 34 режима; разширяване на каналите за достъп до услугата на 5 режима; намаляване на задълженията за информиране по 7 режима; опростяване на процедурата по 14 режима. Вицепремиерът изтъкна, че след като е бил изготвен вторият пакет от мерки, са били получени и 30 предложения за намаляване на регулаторната тежест от страна на Българската стопанска камара. „Предстои те да бъдат включвани в следващ пакет от мерки“, добави г-жа Бобева. Тя отбеляза още, че продължава да се работи и по първия пакет от 24 мерки за намаляване на регулаторната тежест за бизнеса. Вицепремиерът каза още, че мерките, които са от компетенцията на Народното събрание, ще бъдат внесени като пакет в парламента, а тези, които касаят решения на МС и на министрите, ще започнат да се изпълняват незабавно. „Всяка една от мерките върви с аргументи. Те най- често са три. На първо място – дали такива мерки са необходими и дали са свързани с европейски регулации. Ако те са такива, няма как да се премахнат. Вторият критерий е дали има практики в ЕС за такива режими, такси и административни тежести. Третият критерий е свързан с ефекта от тази мярка – дали тя влияе неблагоприятно върху гражданите или върху бизнеса“, обясни вицепремиерът. Тя добави, че се оценява и ефектът на мерките върху бюджета. Г-жа Бобева изтъкна някои от мерките в пакета. Така например мярка 81 е свързана с отпадане на нотариалната заверка при прехвърляне на собствеността на автомобили. Мярка 11 се отнася до процедурата за издаване на винетни стикери за хора с увреждания. „Ще отпадне необходимостта от повече от едно посещение в Дирекции „Социално подпомагане“ и редица документи, като се създава възможност за получаване по пощата. Това ще облекчи лицата с увреждания. 150 000 човека на година ще се възползват от тази мярка“, подчерта вицепремиерът. Мярка 44 е за намаляване на таксите в системата на министерството на транспорта, като редица такси се намаляват няколкократно. Мерките на МТСП предвиждат значително облекчаване на всички работодатели – например при удължаване на работното време, отпадане на уведомления по Закона за здравословни и безопасни условия на труд, по- конкретно т.нар. ревизионни книги и др. Г-жа Бобева обърна внимание, че съществено намаление на таксите има и в резултат на постановлението на правителството за таксите, които събират музеите, Националният институт за недвижимо културно наследство и Националната библиотека. Вицепремиерът обяви и инициативата на кабинета за въвеждане на дистанционни стажове за български студенти в чужбина. „Министерският съвет и министерствата са доста активни в привличането на стажанти за летните програми. За тази година около 1000 студенти са били приети на стаж“, подчерта г-жа Бобева. Тя обясни, че се въвежда възможността да се кандидатства електронно за стаж, като включително интервютата ще могат да се провеждат по електронен път. Самите стажове също ще могат да се реализират електронно. „Те ще бъдат по определени теми, които се възлагат на стажантите и те подготвят съответните материали. Ако са успешно приети от възлагащия орган, тогава стажът се счита за завършен“, обясни вицепремиерът. Г-жа Бобева подчерта, че всички министерства са подкрепили инициативата. „Официално ще стартираме от средата на октомври. На сайта на Министерския съвет ще бъдат публикувани подробностите за стажовете“, добави вицепремиерът по икономическото развитие. № Наименование на режима / услугата Мотиви и предложения за подобряване Нормативни промени и действия Отговорна институция Министерство на труда и социалната политика 1. Издаване на актове, свързани с митническо освобождаване от заплащане на вносни сборове при допускане на стоки за свободно обръщение Мярката е предложена от МТСП. Описание на проблема: Изискване за предоставяне на документи от заявителя, които могат да бъдат взети по служебен път. Предложение: Отпадане на необходимостта от предоставяне на документи поради служебно събиране на информация: удостоверение за регистрация от компетентен орган; копие от карта за идентификация по регистър БУЛСТАТ/ЕИК; копие за вписване в Централния регистър за юридически лица с нестопанска цел; копие от удостоверение за регистрация от АСП за предоставяне на социални услуги; копие от лиценз на ДАЗД за доставчиците на социални услуги за деца. Ефект: Отпадат общо 5 документа. Вътрешни правила за условията и реда за издаване на актове за одобряване, отказване или оттегляне на одобренията на организациите и институциите, които се освобождават от заплащане на вносни сборове при допускане на стоки за свободно обръщение, утвърдени със Заповед № РД01-681 от 28.09.2010 г. на министъра на труда и социалната политика МТСП 2. Издаване на разпореждане за прекратяване на трудов договор на работник или служител, когато работникът или служителят не може да подаде заявление за прекратяване на трудовия договор пред работодателя Мярката е предложена от МТСП. Описание на проблема: В случаите, когато работодател прекрати дейността си, но не може да бъде намерен на адреса на управление, посочен в трудовия договор на работника, той (работникът) не може да подаде предизвестие за прекратяване на трудовия си договор. Ако след проверка, извършена съвместно от контролните органи на инспекцията по труда, Националния осигурителен институт и Националната агенция за приходите, се установи, че действително работодателят е преустановил дейността си, трудовият договор се смята прекратен от датата на завеждане на заявлението в ГИТ. Заявяването става лично от работника или служителя на място в ГИТ. Предложение: В чл.327, ал.2 от Кодекса на труда да се предвиди възможност за подаване на заявлението по пощата чрез лицензиран пощенски оператор или по електронен път при спазване разпоредбите на Закона за електронния документооборот и електронния подпис. Ефект: Значително ще бъдат облекчени работниците, когато работодателят е недобросъвестен, както и когато адресът на управление е в друг град. През 2011 г. в ГИТ са постъпили 250 искания за прекратяване на трудов договор, от които само 4 са одобрени и договорите са прекратени. През 2012 г. в ГИТ са постъпили 282 искания за прекратяване на трудов договор, от които 122 са одобрени и договорите са прекратени. Кодекс на труда МТСП/ ГИТ 3. Заверка на ревизионна книга Мярката е предложена от МТСП. Описание на проблема: Съгласно разпоредбата на Кодекса на труда контролните органи вписват в ревизионната книга съдържанието на съставените актове за административни нарушения в случаите, когато същите са съставени по време на проверката и не могат да бъдат връчени веднага. Режимът на заверка на ревизионна книга създава излишни затруднения както за работодателите, които при откриване на всеки нов обект или работна площадка следва да представят нова ревизионна книга за заверка, така и за инспекторите по труда, които следва да извършват заверката. При тази услуга използването на документи по електронен път е невъзможен, тъй като заверката се извършва в прошнурована и прономерована с поредни номера книга. Предложение: 1. Отпадане на разпоредбата на чл.408 от Кодекса на труда относно изискването работодателите да имат и съхраняват ревизионна книга. 2. Отмяна на разпоредбата на чл. 416, ал. 2 от КТ: „Когато контролен орган е съставил акт за административно нарушение по време на проверката, но актът не може да бъде връчен веднага, той вписва съдържанието на акта в ревизионната книга.” Тази разпоредба е неефективна, защото практиката на ГИТ показва, че тази възможност се използва епизодично. Освен това връчването на АУАН по този начин, се възприема от съда като нередовно, което опорочава административно наказателната процедура. Ефект: Предложението ще засегне всички работодатели в България (около 104 500). Практиката показва, че тази възможност се използва епизодично и с напредването на технологиите задължението за прошнурована и прономерована книга е отживелица и услугата следва да отпадне. Кодекс на труда МТСП/ГИТ 4. Вписване на колективен трудов договор Мярката е предложена от МТСП и дирекция „Модернизация на администрацията“ Описание на проблема: В чл. 53,ал.4 от Кодекса на труда е предвидено законово задължение, Националният институт за помирение и арбитраж /НИПА/ да създава и поддържа информационна система за колективните трудови договори (КТД). В същото време обаче регистрацията на КТД се извършва от ГИТ. След което ГИТ предоставя копия на вписаните колективни трудови договори на НИПА на хартиен и електронен носител. Към момента общият брой на вписаните КТД е около 6000. Изпращането на този обем информация от ГИТ на НИПА генерира значителни разходи (служители, хартия, време) и в двете структури. За облекчаване на бизнеса ГИТ е предвидила в информационната система, която е в процес на изграждане, възможност за подаване на КТД по електронен път с електронен подпис. В същото време статистиката показва, че от 2010 г. до момента НИПА е провела общо 1 помирение, 5 посредничества и 6 арбитража, за които са й били нужни съответните КТД. Статутът и на ГИТ и на НИПА е еднакъв, и двете са изпълнителни агенции към министъра на труда и социалната политика. Предложение: Вариант 1 1. Отпадане на задължението на НИПА да поддържа информационна система, тъй като такава ще бъде изградена от ГИТ. При възникване на случай, НИПА ще има достъп до инф.система на ГИТ и ще може да си осигури съответните КТД; 2. Осигуряване на достъп на НИПА до информационната система на ГИТ. 3. Да се въведе възможност за представянето на КТД на електронен носител подписан с електронен подпис или на хартия по пощата. Ефект: Ефектът се изразява в облекчаването на документооборота и премахване на дублирането на функции от две структури в една и съща система, включително намаляване на разходи. Предложението ще се отрази на над 4000 работодатели, синдикални, отраслови и браншови организации, които ще могат да подават КТД електронно с електронен подпис. За 2012 г. в ГИТ са вписани общо 1256 КТД на предприятия и 256 анекси към тях, 20 КТД на отраслово и браншово равнище и 8 анекса към тях. До момента за 2013 г. са вписани общо 683 КТД на предприятия и 151 анекси към тях, 6 КТД на отраслово и браншово равнище и 4 анекси към тях. Кодекс на труда (чл.53 и чл.56) МТСП/ ГИТ 5. Установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки Мярката е предложена от Областна администрация Кюстендил, Областна администрация Плевен, ТП на НОИ Плевен, Областна администрация Перник и РУ „Социално подпомагане” Перник и дирекция „Модернизация на администрацията“ Описание на проблема: Процесът по деклариране на злополуките е дълъг и съпътстван от последващо попълване и представяне на други документи с различен източник и естество. Когато обстоятелствата при които е станала злополуката, дават основания да се предполага, че тя е трудова, осигурителят е длъжен в срок от 3 работни дни от узнаването за нейното настъпване да подаде в ТП на НОИ декларация по образец, утвърден от управителя на НОИ. Когато има повече от едно пострадало лице, декларацията се подава за всяко пострадало лице. Декларацията се подава в 4 екземпляра, от които два остават в ТП на НОИ, един се предоставя на пострадалия или на наследниците му и един - на осигурителя. Към декларацията се прилагат: 1. екземпляр от протокола за извършено разследване от осигурителя; 2. писмени обяснения на пострадалия; 3. писмени сведения от свидетелите на злополуката и лицата оказали първа помощ. 4. копие на документи, свързани с трудовата дейност на пострадалото лице – трудов договор, заповед за назначаване, допълнителни споразумения, длъжностна характеристика, присъствена книга и др.; 5. копие на медицински документи, свързани с вида и степента на увреждането – болничен лист; епикризи, амбулаторни листове от извършени медицински прегледи, аутопсионен протокол, препис-извлечение от акт за смърт и др.; 6. други документи в зависимост от случая – заповед за командироване, протокол за пътнотранспортно произшествие, удостоверение за наследници и др. Предложение: 1. Предоставяне на възможност за подаване по електронен път на декларацията при спазване разпоредбите на Закона за електронния документооборот и електронния подпис. Създаване на възможност останалите документи предвид факта, че се изискват копия, а не оригиналите, да се подават по електронен път/имейл (сканирани или в подходящ формат). Това ще представлява сериозно облекчение за работодателите. 2. При повече от едно пострадало лице, декларацията да се подава едновременно за всички пострадали лица, а не поотделно. Ефект: За 2012 г. по информация на НОИ в страната са декларирани 3027 трудови злополуки. Предвид необходимостта в тези случаи да се действа максимално бързо за установяване на всички факти и обстоятелства около злополуката, създаването на възможност за подаване на необходимите данни по електронен път значително ще облекчи работодателите. Кодекс за социално осигуряване (чл. 57, ал. 1 и ал. 3) Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки (чл. 3, ал. 1, ал. 2, ал. 4 и ал. 5) МТСП, НОИ 6. Удължаване на работното време Мярката е предложена от Областна администрация Кърджали и дирекция „Модернизация на администрацията“ Не се подкрепя от МТСП. Описание на проблема: За удължаване на работното време по производствени причини работодателят е длъжен да издаде заповед 3 дни преди удължаването и да уведоми Инспекцията по труда в срок от 2 дни от издаването на заповедта. Заповедта се издава след предварителна консултация с представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите. Това изискване усложнява процедурата по получаване на разрешения, защото в повечето случаи се налага удължаването да се направи оперативно, а консултациите с представителите на синдикалните организации и представителите на работниците, както и уведомяването на ГИТ отнема твърде много време. Процедурата, която е направена с цел защита на работниците и служителите не работи. За 2012 г. са констатирани над 27 хиляди нарушения на законодателството, свързани с работното време. Това поставя този тип нарушения на второ място сред всички нарушения на трудово- правните норми, констатирани от ГИТ. Предложение: 1. Да отпадне уведомяването на ГИТ. 2. Да отпадне изискването на предварителна консултация с представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите 3. Да се даде възможност за водене на електронна книга за отчитане удължаването и компенсирането на работното време, след като има издадена заповед от работодателя Ефект: С отпадане на задължението за информиране ще бъдат облекчени всички работодатели, на които се налага да удължават работното време по производствени причини и ще създаде много по-гъвкави условия на труд. За 2012 г. общо са били декларирани над 10 млн.часа извънреден труд. Кодекс на труда (чл. 136, ал.1) Наредба за работното време, почивките и отпуските (чл.8) МТСП/ГИТ 7. Извънреден труд Мярката е предложена от Областна администрация Кърджали. МТСП подкрепя мярката. Описание на проблема: Съгласно Кодекса на труда положеният извънреден труд се отчита всяко полугодие пред ГИТ. Отчитането става чрез заявление в свободен стил, в което се декларират броят часове извънреден труд, общия брой на работниците, които са полагали извънреден труд, сумата на изплатените им възнаграждения и др. Процедурата е направена с цел защита на работниците и служителите, но не работи. За 2012 г. са констатирани над 27 хиляди нарушения на законодателството, свързани с работното време. Това поставя този тип нарушения на второ място сред всички нарушения на трудово-правните норми, констатирани от ГИТ. Предложение: 1. Положеният извънреден труд да се отчита пред ГИТ веднъж в годината – до 31-ти декември, а не два пъти годишно, както е в момента/Да отпадне уведомяването на ГИТ. 2. Да отпадне воденето на специална книга. След като има издадена заповед от работодателя няма нужда от воденето на специална книга. Ефект: С въвеждането на годишно отчитане на положения извънреден труд , вместо на шест месеца ще бъдат облекчени всички работодатели, когато се налага полагането на извънреден труд. Кодекса на труда (чл. 149, ал. 2) Наредба за работното време, почивките и отпуските (чл.15-18) МТСП/ГИТ 8. Приемане на Декларация по чл.15 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд Мярката е предложена от Областна администрация Перник, Дирекция „Инспекция по труда - Софийска област” МТСП е против с аргумента, че подаването на уведомление не представлява административна тежест Описание на проблема: Съгласно изискването на чл.15, ал.1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд работодателите веднъж годишно попълват и подават декларация в ГИТ. Когато няма промяна в обстоятелствата, подлежащи на деклариране, те не подават годишна декларация, но работодателите са длъжни писмено да уведомят ГИТ в срок до 30 април, че нямат промяна в обстоятелствата. Писмените уведомления създават допълнителна административна тежест на бизнеса. На практика административната тежест за работодателя не е намалена, тъй като вместо годишна декларация изпращат уведомление до ГИТ. Предложение: Отпадане на задължението на работодателите, които нямат промяна в обстоятелствата да подават уведомление за това. Ефект: Облекчаване на процедурата за всички юридически и физически лица, които самостоятелно наемат работещи, юридическите и физическите лица, които ползват работещи, предоставени им от предприятие, което осигурява временна работа. Мярката ще засегне всички около 104 500 работодатели като същевременно по никакъв начин няма да се отрази върху осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд. Закон за здравословни и безопасни условия на труд МТСП/ГИТ 9. Издаване на удостоверение за настойничество/ попечителство Мярката е предложена от Областна администрация Враца, община Козлодуй и Областна администрация Добрич, община Добричка Описание на проблема: Съгласно чл.174, ал.2 от Семейния кодекс при назначаване на настойнически съвет или на попечител и заместник-попечител, настойникът и попечителят се вписват в регистър. Регистърът се води от органа по настойничеството и по попечителството по постоянния адрес на поставения под настойничество или под попечителство. Орган по настойничеството и по попечителството е кметът на общината или определено от него длъжностно лице. На попечителите/настойниците се издава удостоверение за качеството им на настойник или на попечител. В Семейния кодекс не е предвидена форма и задължителни реквизити на удостоверението и различните общини издават различни по форма и съдържание удостоверения. Срокът за учредяване на настойник/попечител е 30 дни от получаването на препис от съдебно решение за поставяне под запрещение или за лишаване от родителски права, както и от узнаването за смъртта на родителя. Практиката за администрирането на този режим в различните общини е различна. Изискват се различни документи, заплащат се различни такси (например в Разград услугата се предоставя срещу 2, 4 или 6 лв. в зависимост от срока в рамките на деня, на следващия ден или до 3 работни дни). Предложение: 1. Унифициране на формата и съдържанието на удостоверението и изготвяне на образец. 2. Да отпадне предоставянето на акт за смърт на двамата родители и/или акт за сключен граждански брак (предвид обстоятелството, че настойник или попечител е дееспособният съпруг) и/или акт за раждане за лицето. Те могат да се проверят служебно. Ефект: Унифициране на разнопосочните практики в различните общини и значително облекчаване на процедурата. Да се утвърди образец на удостоверението МТСП, МП и МРР 10. Предоставяне на винетни стикери на хора с трайни увреждания Мярката е предложена от Областна администрация Варна Описание на проблема: Предоставянето на винетни стикери на хората с трайни увреждания за притежавания от тях лек автомобил е изключително сложна процедура, изцяло несъобразена с възможностите на хората с увреждания. Винетните стикери се отпускат от териториалните звена на Агенцията за социално подпомагане – дирекция „Социално подомагане“ (ДСП). Изисква се лицето с увреждане да посети минимум 2 пъти ДСП, за да получи винетката. В същото време към заявлението за предоставяне на услугата се изисква представянето на голям брой документи, един от които се издава от самата ДСП, а други могат да бъдат проверени по служебен път. Към заявлението се изискват още: 1. копие от експертно решение на ДЕЛК/ТЕЛК/НЕЛК; (регистър на експертните решения се поддържа от регионалните картотеки на медицинската експертиза към РЗИ, готви се и електронен регистър, които ще стартира до края на 2013 г.) 2. копие на пълномощното, ако се подава от пълномощник, както и копие от личната карта или личен паспорт на лицето с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност или вид и степен на увреждане, на което при подаване на документите да бъде вписано "Вярно с оригинала" и подписано от упълномощеното лице; (това изискване е ненужно след като пълномощното има нотариална заверка, в него са описани данните от личната карта и няма нужда от допълнителна заверка от упълномощеното лице) 3. копие от свидетелство за регистрация на лекия автомобил и копие от застрахователна полица за сключена застраховка "Гражданска отговорност" с едногодишен срок, с които се удостоверява, че лекият автомобил отговаря на изискванията на чл. 10в от Закона за пътищата; 4. Лична карта или личен паспорт на пълномощника и лицето с увреждане (за справка); (недопустимо изискване, когато заявлението се подава от пълномощник, защото лицата нямат право да преотстъпват личните си документи на трети лица, макар и упълномощени да ги представляват) 5. копие на удостоверение за раждане на детето; (може да бъде проверено по служебен път в ГРАО) 6. копие от заповед на директора на дирекция "Социално подпомагане" и/или решение на съда за настаняване на детето в семейство на роднини, близки или в приемно семейство по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето; (издава се от самата ДСП) 7. удостоверение от учебното заведение, когато детето е навършило 18 години, че е записано като ученик/ученичка, а за новата учебна година - до 31 октомври (само за деца, навършили 18 години, до навършване на 20 години). Справка може да бъде направена в Регионалния инспекторат по образованието. 2 пъти месечно ДСП изпраща до АПИ заявка по образец за нужните им винетки. В срок до 5 работни дни след получаване на заявката, АПИ предоставя на ДСП заявения брой едногодишни винетки, за което се съставят приемателно-предавателни протоколи в два екземпляра, в които се описват предоставените винетки по номера. Предложение: 1. Да се промени процедурата по предоставяне на стикерите така че потребителите да получават винетка с едно посещение в ДСП. За целта е необходимо вътрешната процедура за приемане и отчитане на винетките между АСП и АПИ да се оптимизира (например АПИ да предоставя определен брой винетки на ДСП предварително) 2. Да отпадне предоставянето на документите по т.5, 6 и 7, както и изискването за предоставяне за справка на лична карта на лицето с увреждане, когато се представлява от пълномощник с нотариално заварено пълномощно; 3. Да се предвиди възможност за заявяване и предоставяне на услугата по електронен път, по пощата или телефона. 4. Да се предвиди, когато лицето с увреждане вече веднъж е получило винетка и е предоставило съответните документи, при последващо заявяване да не ги предоставя отново, освен в случаите на промяна в обстоятелствата. 5. В заявлението да се предвиди възможност лицето с увреждане само да избере начина за получаване на винетката, когато го подава с пълномощник, по пощата или по телефона. Ефект: Годишно безплатни винетни стикери се предоставят на около 150 000 хора с увреждания (2011 г. – 153 151 броя, 2012 г. – 149 022 броя). АСП следва да разработва процедурите си за предоставяне на услуги на тази група граждани, съобразявайки се максимално с техните нужди и възможности. Наредба № Н-19 от 2.12.2008 г. за условията и реда за освобождаване на лица с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност или вид и степен на увреждане и лица или семейства, отглеждащи деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средно образование, но не по-късно от 20-годишна възраст от винетни такси при ползване на републиканските пътища, издадена от министъра на транспорта и министъра на труда и социалната политика МТСП, МРР, АПИ 11. Предоставяне на целева помощ на хора с трайни увреждания (над 50% трайно намалена работоспособност) за покупка и изработване на помощни средства и медицински изделия (ПСПСМИ) от дирекции „Социално подпомагане” съгласно Закона за интеграция на хората с увреждания Мярката е предложена от Областна администрация Варна Описание на проблема: Процедурата по отпускане е много сложна и отнема време. Преди лицето да подаде заявление за предоставяне на целевата помощ, е необходимо да посети личния си лекар за издаване на направление за ЛКК, след което да се яви на преглед пред ЛКК за издаване на протокол, в който се описва от какво медицинско изделие или приспособление се нуждае лицето. След това в ДСП се подава заявление за отпускане на целевата помощ (1-во посещение на ДСП), към което се прилагат: 1. Документ за самоличност (за справка); 2. Акт за раждане за деца до 16-годишна възраст (копие). 3. Медицински протокол. 4. Експертно решение на ДЕЛК/ТЕЛК (НЕЛК) (копия). 5. Документ, удостоверяващ осигурителен статус. След представяне на необходимите документи в срок до 10 дни се издава заповед от директора на ДСП за одобрение или отказ за предоставяне на целевата помощ. В 7-дневен срок след издаването й лицето се уведомява писмено за отпускането или отказа (2-ро посещение на ДСП). Целевата помощ се изплаща (по касов или безкасов път) най-късно до края на месеца, следващ месеца на съобщаване на заповедта т.е лицето не получава сумата в момента на получаване на заповедта. (3-то посещение на ДСП за получаване на сумата). В срок до 30 дни от получаване на помощта лицето закупува медицинското изделие или приспособление и предоставя оригиналната фактура и касова бележка/платежен документ за справка и копие от двата документа заедно с приемо-предавателния протокол за получаване на изделието в ДСП (4-то посещение на ДСП). Поради това процедурата обикновено отнема на лицето около 2 месеца и минимум 4 посещения в ДСП. В същото време социалните работници, които работят в ДСП и нямат медицинско образование, установяват в редица случаи, че липсва съответствие между видимото състояние на лицата и предписаните им медицински изделия/приспособления. Обжалваните от ДСП медицински протоколи на ЛКК в повечето случаи отпадат. Ясно е, че назначаването на помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания е изцяло от компетенциите на здравната система и се извършва от лекари. Контролът след това обаче е слаб, защото не се осъществява от този, който може да прецени нуждата и реалното състояние на лицето с увреждане, а от социални работници, които не са медицински лица. Европейският опит показва, че медицинските изделия/приспособления се заплащат с публични средства, напълно или частично от Националните здравноосигурителни каси, фондове или др. В редица европейски страни като Унгария, Чехия, Румъния, Франция, Германия, Англия, Испания, Италия, Швеция и Полша, когато едно медицинско изделие се предоставя по предписание на лекари специалисти, тогава то се заплаща от здравноосигурителната система на страната. В България финансирането на медицинските изделия за хора с увреждания и приспособленията за тях се финансират целево със средства от държавния бюджет по бюджета на Министерството на труда и социалната политика. От изключително значение за решаването на този сериозен проблем е създаването на нов механизъм за предоставяне на медицинските изделия за хората с увреждания посредством системата на здравеопазването и в частност чрез личните лекари и/или Националната здравноосигурителна каса. Предложение: Вариант 1: 1. Да се оптимизира процедурата като се намалят сроковете за предоставяне на услугата: издаване на заповед до 3 дни от получаване на заявлението, да отпадне писменото уведомяване при отпускане на помощта и тя директно да се предоставя по заявения от лицето начин, да се създаде възможност за изпращане на разходооправдателните документи по пощата без да се изисква лично присъствие. 2. Да се създаде възможност за подаване на документите по пощата и по електронен път. 3. Да отпадне предоставянето на акт за раждане. Вариант 2: 1. Да отпадне представянето на акт за раждане, който може да се провери по служебен път; 2. Процедурата по предоставяне и контрол върху медицинските изделия и приспособления да премине изцяло в системата на здравеопазването. Този, който предписва медицинското изделие и този, който контролира дали то се ползва по предназначение и ефекта върху здравето от него ще са в една и съща система. Този подход значително ще съкрати процедурата по предоставяне на целевите средства и ще подобри контрола върху разходването им. Ефект: Ефектът за хората с увреждания ще бъде значителен при приемането на вариант 2, процедурата ще се облекчи значително като същевременно ще се подобри контрола върху средствата и тяхното разпределение между всички нуждаещи се. Средствата за медицински изделия и приспособления за последните 3 години са в размер на около 32 млн.лв. Закона за интеграция на хората с увреждания Правилник за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания Наредба за условията и реда за осъществяване и контрол на дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания Закон за медицинските изделия МТСП/МЗ/МФ Министерство на околната среда и водите 12. Издаване на разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъци Мярката е предложена от МОСВ. Описание на проблема: Един от документите, необходим за издаване на разрешение за дейности с ОЧЦМ, на организации по оползотворяване на масово разпространени отпадъци (МРО) и на лица, изпълняващи задълженията си индивидуално е банковата гаранция. Размерът на банковата гаранция варира от 100 000 лв. до 1 000 000 лв., което създава тежест върху лицата, които желаят да извършват съответната дейност. Предложение: Облекчаване на разрешителния режим чрез намаляване размера на банковите гаранции, необходими за издаване на разрешение за дейности с ОЧЦМ, на организации по оползотворяване на масово разпространени отпадъци и на лица, изпълняващи задълженията си индивидуално. Ефект: Създаване на възможности за получаване на разрешения от по-голям брой лица и увеличаване на оползотворените отпадъци. Закон за управление на отпадъците (чл. 69, ал, 2 и чл. 82, ал. 1) МОСВ/ РИОСВ 13. Издаване и преразглеждане, изменение, актуализиране и отмяна на разрешително за емисии на парникови газове Мярката е предложена от МОСВ. Описание на проблема: Дълъг срок за издаване на разрешително за емисии на парникови газове, което води до пропуснати ползи за операторите, поради отлагане пускането в експлоатация на новите инсталации. Предложение: Намаляване на срока за предоставяне на услугата от 6 на З месеца. Ефект: Ускоряването на административната процедура ще улесни операторите при изпълнение на техните ангажименти, свързани с участието им в Схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове и ще допринесе за насърчаване на инвестиционните инициативи и нормалната и постоянна работа на инсталациите. През 2012 г. са издадени 27 разрешителни за емисии на парникови газове, от които 17 бр. изменени и 10 бр. нови разрешителни. Закон за ограничаване изменението на климата (чл.33, ал.2) – има внесен законопроект в 42-то НС от депутати МОСВ / ИАОС 14. Издаване на разрешение по CITES за износ/внос и реекспорт на животни и растения - Дани Мярката е предложена от МОСВ. Описание на проблема: Изисква се актуално състояние, което не е необходимо. Предложение: Намаляване на документите - отпадане на изискването за предоставяне на актуално удостоверение за вписване в Търговския регистър. Ефект: Намаляване на административната тежест - отпадане на изискването за доказване на обстоятелства, вписани в търговския регистър при подаване на заявление за издаване на разрешително за внос на видове. Броят на документите, които се прилагат към заявлението се намалява - няма да се представя удостоверение за вписване в търговския регистър. Закон за биологичното разнообразие (чл. 81, т. 1) Наредба № 8 от 2003 г., издадена от министъра на околната среда и водите и министъра на земеделието и горите (чл. 7, ал. 2; чл. 12, ал. 2, т. 1; чл. 14, ал. 2, т. 1) Наредба № 4 от 2003 г., издадена от министъра на околната среда и водите (чл. 5, ал. 1, т. 2 и чл. 12, ал. 1, т. 2) МОСВ 15. Разрешително за ползване на повърхностен воден обект за изземване на наносни отложения от река Дунав Мярката е предложена от „Българска асоциация на дунавските драгажни предприятия“ и се подкрепя от МОСВ Описание на проблема: С Наредбата за ползване на повърхностните води, приета през 2011 г. и с изменения в Тарифата за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване за предприятията, изземващи наносни отложения от река Дунав: - беше увеличена таксата за изземване на наноси от река Дунав 10 пъти, съгласно чл. 11 от Тарифата за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване. - възникна изискване за годишен доклад, съдържащ геодезични замервания на районите за добив за река Дунав, без да се отчетат особеностите за изземването на наноси отложения – динамични запаси от международната река и невъзможността за изграждане на трайна геодезична мрежа в река Дунав, съгласно чл. 50, ал. 6, т. 9 и чл. 52, ал. 1, т. 2 от Наредбата за ползване на повърхностните води. Предложение: 1. Преоценка на размера на таксите на базата на европейското законодателство и с оглед условията на пазара. 2. Отпадане на изискването за извършване на ежегодни геодезични замервания за изземване на наносни отложения от река Дунав. Ефект: Намаляване на таксите и намаляване на задълженията за информиране. Наредба за ползване на повърхностните води (Чл. 50, ал. б, т. 9, чл. 52, ал. 1, т. 2) Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване (чл. 11) МОСВ Министерство на икономиката и енергетиката 16. Издаване на удостоверение за регистрация на стоково тържище Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Изисква се към заявлението за издаване на лиценз да се приложат документи, доказващи изискванията на Закона за стоковите борси и тържищата (ЗСБТ) относно територията, на която е организирано тържището. Към тези изисквания спадат стоковото тържище да се организира върху урегулиран поземлен имот, да е ограден с масивна ограда, да разполага с изградени санитарни възли и др. Предложение: Изискванията към територията на стоковото тържище, предвидени в чл.14, ал.6 от ЗСБТ, са от такъв характер, че могат да бъдат удостоверени само с декларация от заявителя, без да е необходимо представяне на изричен документ от компетентен орган. За целта в чл. 14, ал. 5, т.5 от ЗСБТ текстът "Документи, доказващи изпълнението на изискванията на ал.6 към територията, на която е организирано стоковото тържище" да се замени с: "Декларация, че са налице изискванията по ал.6." Ефект: Облекчаване на заявителите чрез отпадане на задължението за представяне на изискваните по чл.14, ал.5, т.5 на ЗСБТ документи от компетентен държавен орган, свързано и със заплащане на определена държавна такса за издаване на горните документи. За целта на закона е достатъчно представяне на декларация от заявителя за наличието на посочените в ал.6 изисквания. Закон за стоковите борси и тържищата (чл. 14, ал. 5, т. 5) МИЕ / ДКСБТ 17. Вписване на промени на заявени обстоятелства и вписване на нововъзникнали обстоятелства за самостоятелен обект Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Съгласно чл. 8 б, т. 3, 6 и 8 от Наредбата за воденето и съхраняването на регистрите от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (НВСРДКСБТ) на лицето, подлежащо на вписване в регистъра за самостоятелните обекти, се открива партида, в която се вписват: 3. трите имена на лицата, които го управляват или представляват, както и начинът на представляване; 6. номер на документа, издаден от компетентния орган, удостоверяващ регистрацията на обекта по Закона за храните, когато от него се извършва търговия с храни; 8. номер на документа, удостоверяващ вещните или други права върху обекта; Заявителите са длъжни да уведомяват Държавната комисия по стоковите борси и тържищата за всяка промяна на горните обстоятелства, като заплатят такса в размер на 10 лв. съгласно т. 9, б. ”д” от Тарифата за таксите, събирани от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ТТСДКСБТ). Предложение: Да се отмени т.3, 6 и 8 от чл.8б от НВСРДКСБТ, доколкото Комисията събира служебно данни от Търговския регистър и регистрите на БАБХ за обстоятелствата по т.3 и 6. Ще се отнася до т.8, при първоначалното подаване на документите, заявителят е длъжен да представи нотариален акт, договор за наем или друг вид договор за ползването на имота. Подновяването и промяната на договорите не води до отпадане на правното основание за ползването на имота и не е необходимо заявителят да бъде утежняван със заплащане на такса за вписване на възникнали промени в горепосочените договори. Ефект: Облекчаване на заявителите се изразява в намаляване на задълженията за информиране и намаляване на случаите, в които се изисква промяна на вписани обстоятелства; Отпадане и задължението от заплащане на държавна такса, съгласно т.9, б.”д” от ТТСДКСБТ. Наредба за воденето и съхраняването на регистрите от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (чл. 8б, т. 3, 6 и 8) МИЕ / ДКСБТ 18. Издаване на Удостоверение за вписване в публичния регистър на лицата, извършващи обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Броят на документите при подаване на заявление за вписване в регистъра е голям. Предложение: Намаляване на административната тежест чрез намаляване на броя на изискуемите при подаване на искане за вписване в регистъра документи, като отпаднат следните документи: 1) Декларация по чл. 23, ал. 5 от Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ), с която консултантите по енергийна ефективност декларират, че участват в екипите на не повече от две лица, вписани в публичните регистри по чл. 23а, ал. 1 и чл. 34а, ал. 1 от ЗЕЕ; - в базата данни на регистъра се извършва автоматична проверка на това обстоятелство; 2) Списъка на консултантите по енергийна ефективност, съгласно чл. 8, ал. 3, т. 3 от Наредба № РД-16-348/02.04.2009 г. - данните, които той съдържа в систематизиран вид, са видни от представяните документи на лицата. Ефект: Предложението засяга 330 вписани фирми с около 1000 физически лица-персонал, отпадат два документа. Закон за енергийната ефективност (чл. 23, ал. 5) Наредба № РД-16-348 от 2009 г., издадена от министъра на икономиката и енергетиката (чл. 8, ал. 3, т. 3 и 4) МИЕ / АУЕР 19. Издаване на Удостоверение за вписване на промени в публичния регистър на лицата, извършващи обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Броят на документите при подаване на заявление за вписване на промени в регистъра е голям. Предложение: Намаляване на административната тежест чрез намаляване на броя на изискуемите документи при подаване на искане за вписване на промени в регистъра: 1. Отпадане на декларацията по чл. 23, ал. 5 от ЗЕЕ, която се изисква, когато промяната касае вписване в персонала-консултанти по енергийна ефективност на нови лица. 2. При настъпване на промени в името и правната форма на вписаното лице, Булстат, седалището и адреса на управление, представляващите лица не се изискват документи, тъй като информацията е видна в Търговския регистър. Ефект: Предложението засяга 330 вписани фирми с около 1000 физически лица-персонал, отпада един документ. Закон за енергийната ефективност (чл. 23, ал. 5) Наредба № РД-16-348 от 2009 г., издадена от министъра на икономиката и енергетиката (чл. 8, ал. 3, т. 4). МИЕ / АУЕР 20. Издаване на удостоверения за регистрация на лица по чл. 139а от Закона за енергетиката (ЗЕ) за извършване на услугата дялово разпределение на топлинна енергия Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Някои от изискваните документи могат да бъдат събрани по служебен път Предложение: Промяна на Закона за енергетиката в частта на чл.139а, ал.2 за намаляване на административната и регулаторната тежест поради отпадане на необходимостта от предоставяне на документи поради служебно събиране на информация. Да отпадане на необходимостта от предоставяне на документ за търговска регистрация и удостоверение за актуално състояние. Ефект: Намаляване броя на подаваните документи. Закон за енергетиката (чл. 139а, ал. 2) МИЕ 21. Упълномощаване на специализирани учебни центрове за провеждане на обучение и изпити за квалификационна група по безопасност Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: обученията се извършват от малък брой специализирани учебни центрове, без с тази дейност да могат да се занимават центрове за професионално обучение, получили лицензия за осъществяване на професионално обучение по чл. 6, ал. 1 на Закона за професионалното образование и обучение и висши училища. Предложение: Подготвен е проект за изменение на двата правилника за безопасност и премахване на съществуващия разрешителен режим. С предложената промяна се дава възможност на енергийни предприятия, титуляри на лицензия по Закона за енергетиката; центрове за професионално обучение, получили лицензия за осъществяване на професионално обучение по чл. 6, ал. 1 на Закона за професионалното образование и обучение и на висши училища, получили акредитация за осъществяване на обучение по професионалните направления съгласно Класификатора на областите за висше образование и професионалните направления, приет с ПМС № 125 от 2002 г. да извършват обучение и изпит за квалификационна група. Ефект: Повишаване на качеството на обучение за придобиване на квалификационна група по безопасност и намаляване на административната тежест за потребителите. Правилник за безопасност при работа в неелектрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по топло преносни мрежи и хидротехнически съоръжения (чл. 20, ал. 5) Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрически мрежи , издадени от министъра на енергетиката и енергийните ресурси МИЕ 22. Оправомощаване на лица за проверка на средства за измерване Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: В нормативната уредба се съдържат изисквания за предоставяне на документи и информация, която може да бъде събирана по служебен път. Заверяването на копията затруднява и отнема време на лицата, които кандидатстват, а съответствие между копията и оригиналите на свидетелствата за калибриране може да се установява при проверката на място. Предложение: 1. отпадане на необходимостта от предоставяне на документи поради служебно събиране на информация: - Удостоверение за актуално състояние (информацията е налична в Търговския регистър) - Копие на карта за идентификация по БУЛСТАТ (информацията е налична в Търговския регистър) (да се отменят т. 1 и 2 на чл. 7, ал. 2 от Наредбата за реда за оправомощаване на лица за проверка на средства за измерване, които подлежат на метрологичен контрол) 2. опростяване на процедурата по предоставяне на услугата: -Копията от свидетелствата за калибриране на еталоните и средствата за измерване да не се заверяват от лабораторията, която ги е издала (в чл. 7, ал. 2, т. 5 от Наредбата за реда за оправомощаване на лица за проверка на средства за измерване, които подлежат на метрологичен контрол да се заличат думите "заверени от лабораторията, която ги е издала"):. Ефект: около 50 бр. фирми. Наредба за реда за оправомощаване на лица за проверка на средства за измерване, които подлежат на метрологичен контрол (чл. 7, ал. 2, т. 1, 2 и 5) МИЕ / ДАМТН 23. Уведомяване на ДАМТН за дейността от лица, произвеждащи или внасящи предварително опаковани продукти Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Налице е голяма динамика при фирмите, които произвеждат или внасят предварително опаковани продукти и на продуктовата им гама по отношение на започване и приключване (понякога за няколко месеца) на дейността. Предвид на това режимът не постига целта, за която е предвиден и се обезсмисля неговото администриране. Предложение: да отпадне задължението за уведомяване на ДАМТН. (Да се отмени чл. 69 от Закона за измерванията и от заглавието на Раздел ІІІ, Глава шеста от закона да се заличат думите "и уведомяване от лицата, които произвеждат или внасят предварително опаковани продукти".) Ефект: Отпада задължението за подаването на уведомление от приблизително 3500 фирми. Закон за измерванията МИЕ / ДАМТН 24. Издаване на удостоверения за вписване в регистъра на лицата, извършващи монтиране, поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения в енергийни обекти по чл. 24, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗЕВИ Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Регулаторният режим изисква вписване в регистър на всички лица, които ще извършват такива дейности на енергийни обекти с мощност до 200 kW, докато лицата, които извършват същите дейности в обектите с по-голяма мощност, и съответно свързани с повече рискове, са извън този режим. Същевременно, за вписването в регистъра се изисква заявителя да разполага с персонал, притежаващ определена в чл. 21, ал. 5 от ЗЕВИ професионална квалификация, което е свързано с допълнителни разходи за обучение на персонал. Предложение: Премахване на регулаторния режим. Ефект: Отпадането на регулаторния режим ще облекчи лицата, извършващи монтиране, поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения в енергийни обекти по чл. 24, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗЕВИ и ще ги постави в равностойно положение с тези, извършващи същите дейности в обекти с по-голяма мощност, за които не попадат в обхвата на регулаторния режим. До настоящия момент са били обект на този режим 24 юридически лица, но повечето от фирмите, извършващи такива дейности са възпрепятствани да кандидатстват за вписване поради ограничението, породено от конкретната професионална квалификация, която се изисква да притежават лица от персонала им. Закон за евергията от възобновяеми източници (отмяна на чл. 20а, 20б, 20г, 20д и 20е и изменение в чл. 20в) Наредба № РД-16-317 от 27 февруари 2013 г. за реда за издаване на удостоверения и вписване в регистъра на лицата, които извършват монтиране, поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения в енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, издадена от министъра на икономиката, енергетиката и туризма (отмяна) МИЕ / ДАМТН 25. Издаване на разрешения за експлоатация на автомобилни газоснабдителни станции за компресиран природен газ Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: В чл. 370б от Наредбата за устройството и безопасната експлоатация на преносните и разпределителните газопроводи и на съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ, издадена на основание чл. 31 от Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП), се съдържа изискване автомобилните газоснабдителни станции за компресиран прероден газ, за които няма наредби по чл. 7 ЗТИП, да се пускат в експлоатация след издаване на писмено разрешение от органите за технически надзор, като за целта ползвателите им подават писмени заявления за издаване на разрешение за експлоатация на същите. Предложение: Премахване на регулаторния режим. Ефект: Облекчаване на икономическите оператори при осъществяване на стопанската им дейност. Очакваният брой юридически лица, които ще бъдат засегнати от ефекта е приблизително 50. Наредба за устройството и безопасната експлоатация на преносните и разпределителните газопроводи и на съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ (чл. 3706 и чл. 370в) МИЕ / ДАМТН 26. Издаване на разрешение за извършване за оценяване на съответствието Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Изисква се заявителите да предоставят публичнодостъпни документи. Предложение: Намаляване на административната и регулаторната тежест. 1. Да отпадне изискването заявителят да предоставя удостоверение от съответните компетентни органи за обстоятелствата по чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 9 от Закона за техническите изисквания към продуктите; 2. Да се въведе изискване за предоставяне на единен идентификационен код (ЕИК) по чл. 23 от Закона за търговския регистър или копие на акта за създаване, когато лицето е създадено със закон или с акт на Министерския съвет . 3. Да отпадне изискването заявителят да предоставя удостоверение от съответните компетентни органи за обстоятелствата по чл. 61, ал. 3, т. 2 от Закона за медицинските изделия. Ефект: Намаляване броя на документите, подавани в ДАМТН, при кандидатстване за получаване на разрешение за извършване оценяване на съответствието. Всички наредби по чл. 7 от Закона за техническите изисквания към продуктите, приети от Министерския съвет Закон за медицинските изделия МИЕ / ДАМТН 27. Издаване на лицензии за осъществяване на технически надзор на съоръжения с повишена опасност Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Изисква се заявителите да предоставят публично достъпни документи. Предложение: Намаляване на административната и регулаторната тежест. Да отпадне изискването заявителят да предоставя актуално удостоверение за вписване в Търговския регистър. Ефект: Намаляване броя на документите, подавани в ДАМТН, при кандидатстване за получаване на лицензия. Закон за техническите изисквания към продуктите (чл. 34а, ал. 5, т. 1 и ал. 7, т. 2) МИЕ / ДАМТН 28. Издаване на удостоверения за вписване в регистъра на лицата, извършващи поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност Мярката е предложена от МИЕ. Описание на проблема: Изисква се заявителите да предоставят публично достъпни документи. Предложение: Намаляване на административната и регулаторната тежест. Да отпадне изискването заявителят да предоставя актуално удостоверение за вписване в Търговския регистър. Ефект: Намаляване броя на документите, подавани в ДАМТН, при кандидатстване за получаване на удостоверение. Закон за техническите изисквания към продуктите (чл. 36, ал. 4 т. 1) МИЕ / ДАМТН Министерство на регионалното развитие 29. Продажба на земя - частна държавна собственост, на лица, притежаващи собственост върху законно построена сграда върху нея Описание на проблема: Изисква се заявителите да предоставят удостоверение за актуално състояние. Предложение: Отпадане на изискването за представяне на удостоверение за актуално състояние. Ефект: Намаляване броя на документите Чл.84 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост МРР / ОУ 30. Удостоверение за предаване на екзекутивна документация по чл.175, ал.5 ЗУТ и чл.52, ал.5 ЗКИР Мярката е предложена от ОА – Враца, Община Враца Описание на проблема: Излишен документ. В държавна приемателна комисия участва представител на Общината, който ще заяви изпълнението на задължението. Когато въвеждането на строежа е от главния архитект, той проверява изпълнението му. Предложение: Отпадане на удостоверението. Наредба № 2 от 31.07.2003 г. на МРРБ и указания по прилагането й МРР 31. Издаване на разрешения за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Мярката е предложена от ОА Добрич, пътно управление – Добрич. Описание на проблема: Съгласно чл. 14(2), т.1 от Наредба №11/2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни ППС на територията на повече от две съседни области, разрешенията трябва да се издават от АПИ в София. За тази цел заявителят-превозвач трябва да подаде заявление в ОПУ, но за заплащането на таксата и получаването на разрешението, както и за съгласуването със сектор “Пътна полиция”, трябва да отиде лично или да изпрати надлежно упълномощено лице в София. Това води до неоправдан значителен престой и допълнителни разходи за превозвачите. Още по-сериозен е проблемът с чуждестранните превозвачи. Облекчението по чл.14(3) не решава проблема. Превозвачи многократно са заявявали недоволство от утежнената процедура. Тази функция би могла да се изпълнява от ОПУ, както е в останалите случаи. Предложение: Заявлението да се подава в съответното Областно пътно управление, където да се заплаща таксата и да се получава разрешението. Ефект: Намаляване на времето и разходите за потребителите на услугата Наредба № 11/2001 г. на МРРБ. МРР 32. Издаване на разрешение за специално ползване на пътищата (СПП) чрез изграждане на рекламно съоръжение (РС). Мярката е предложена от ОА Добрич, пътно управление – Добрич. Описание на проблема: Чл. 13, ал.1. от Наредбата за специално ползване на пътищата (НСПП), задължава заявителя след получаването на разрешение за СПП чрез изграждане на рекламно съоръжение, издадено от Председателя на УС на АПИ, респ. от Директора на ОПУ, да поиска от Гл. архитект на съответната община разрешение за строеж. Последното утежнява процедурата и е излишно по следните причини: - рекламните съоръжения са преместваеми обекти по смисъла на ЗУТ и се изграждат по утвърден от АПИ, (а не от гл. архитект) проект, място за разполагане и др. изисквания, свързани с безопасността на движението по републиканската пътна мрежа, които съгл. Закона за пътищата и НСПП, са в прерогативите на АПИ; - Контролът по спазване на изискванията на Закона за пътищата и НСПП при изграждането се осъществява от АПИ – Областно пътно управление, които при констатирано съответствие, издават разрешение за специално ползване на пътищата чрез експлоатация на рекламно съоръжение; - В нито един от етапите на заявяване, разрешаване, изграждане и експлоатация на рекламно съоръжение в сервитута на републиканската пътна мрежа, гл. архитект, като институция не участва. Предложение: Опростяване процедурата по издаване на разрешения за специално ползване на пътищата чрез изграждане и експлоатация на рекламни съоръжения по републиканската пътна мрежа. Да се допълни чл. 151 от ЗУТ, като в него, като преместваеми съоръжения, за които не се изисква строително разрешение от гл. архитект, се включат рекламните съоръжения, които се разполагат в сервитута на пътищата. Да се промени текста на чл. 13, ал. 1 от НСПП, като отпадне изискването за издаване на разрешение за строеж по смисъла на глава осма, раздел ІІІ от ЗУТ, което ще се основава на допълнения чл. 151 ЗУТ. Ефект: облекчаване на процедурата по издаване на разрешение Закон за устройството на територията; Наредба за специално ползване на пътищата на МС МРР Министерство на финансите 33. Издаване на разрешения за производство на тютюневи изделия и за контрол върху дейността на лицата, извършващи производство на тютюневи изделия и водене на регистър на издадените и отнетите разрешения за тази дейност Мярката е предложена от МФ. Описание на проблема: Ограничен е кръгът от стопански субекти, за които са достъпни дейностите, поради високите изисквания за издаване на разрешение за производство на тютюневи изделия. Пречки за навлизане в сектора. Предложение: Разрешителните режими да бъдат заменени с регистрационни, при запазване на контрола от страна на държавата; Опростяване или диференциране на процедурата; Ефект: Ще се осигури достъп до представителите на средния, малкия и микро бизнеса при равни условия за стопанска дейност с едрите производители; Положително влияние върху цялостното развитие на сектор тютюнопроизводство; Нови бизнес инициативи, разкриване на нови работни места, насочване на нови инвестиции, увеличаване на бюджетните приходи от данъци и акцизи. Закон за тютюна и тютюневите изделия – (чл. 21, чл. 24, чл. 36, чл. 39) Правилник за прилагане на Закона за тютюна и тютюневите изделия; Наредба за условията и реда за издаване и отнемане на разрешения за промишлена обработка на тютюн и за производство на тютюневи изделия (да се отмени). МИЕ, МФ 34. Предоставяне/отказ от прилагане на специален ред за начисляване на данък върху добавената стойност Мярката е предложена от МФ. Описание на проблема: Изискват се удостоверение за регистрация по ЗДДС и удостоверение за липса на изискуеми и неизплатени данъчни задължения и задължения за осигурителни вноски, събирани от Националната агенция за приходите; В същото време следва да се има предвид, че единствените възможни отговори от страна на НАП са "да" и "не", тъй като данните за размера на задълженията представляват данъчно-осигурителна информация. Предложение: Информацията да се събира по служебен път. Ефект: Намалява се броя на предоставяните документи Закона за данък върху добавената стойност (чл. 166) МФ 35. Издаване на решение за потвърждаване извършването на инвестиции във връзка с издаден лиценз по Закона за хазарта Мярката е предложена от МФ. Описание на проблема: Услугата е предвидена за предоставяне като електронна административна услуга след вписването й в регистъра на регистрите и данните, регистъра на информационните обекти и регистъра на електронните услуги към МТИТС. Ако се предвиди възможност за по-ниски такси при предоставяне на услугата по електронен път, ще се постигне облекчаване на бизнеса чрез намаляване на административната тежест - липса на документи на хартиен носител и по-ниски такси. Предложение: Намаляване на административна тежест чрез намаляване на държавната такса с 20 %, когато услугата се предоставя по електронен път. Ефект: При реализирането на тази услуга като електронна административна услуга ще се постигне ефект както по отношение на намаляване броя на документите на хартиен носител в администрацията на ДКХ, така и ще се намали административната тежест към бизнеса чрез намаляване на държавната такса. Закон за хазарта – (чл. 22, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 26) Тарифа за таксите, които се събират по Закона за хазарта (чл.1, ал.2) МФ, ДКХ 36. Издаване на дубликат на удостоверение за издаден лиценз Мярката е предложена от МФ. Описание на проблема: Услугата е предвидена за предоставяне като електронна административна услуга след вписването й в регистъра на регистрите и данните, регистъра на информационните обекти и регистъра на електронните услуги към МТИТС. Ако се предвиди възможност за по-ниски такси при предоставяне на услугата по електронен път, ще се постигне облекчаване на бизнеса чрез намаляване на административната тежест - липса на документи на хартиен носител и по-ниски такси. Предложение: Намаляване на административна тежест чрез намаляване на държавната такса с 20 %, когато услугата се предоставя по електронен път. Ефект: при реализирането на тази услуга като електронна административна услуга ще се постигне ефект както по отношение на намаляване броя на документите на хартиен носител в администрацията на ДКХ, така и ще се намали административната тежест към бизнеса чрез намаляване на държавната такса. Тарифа за таксите, които се събират по Закона за хазарта (чл. 10) МФ, ДКХ 37. Издаване на удостоверение, препис извлечение от протокол и решение на ДКХ и на копие от друг документ Мярката е предложена от МФ. Описание на проблема: услугата е предвидена за предоставяне като електронна административна услуга след вписването й в регистъра на регистрите и данните, регистъра на информационните обекти и регистъра на електронните услуги към МТИТС. Ако се предвиди възможност за по-ниски такси при предоставяне на услугата по електронен път, ще се постигне облекчаване на бизнеса чрез намаляване на административната тежест - липса на документи на хартиен носител и по-ниски такси. Предложение: Намаляване на административна тежест чрез намаляване на държавната такса за предоставяне на услугата по електронен път. Ефект: При реализирането на тази услуга като електронна административна услуга ще се постигне ефект както по отношение на намаляване броя на документите на хартиен носител в администрацията на Държавната комисия по хазарта, така и ще се намали административната тежест към бизнеса чрез намаляване на държавната такса. Тарифа за таксите, които се събират по Закона за хазарта (чл. 11) МФ, ДКХ 38. Издаване на лиценз за организиране на хазартни игри Мярката е предложена от МФ. Описание на проблема: С Наредба № 1 от 2013 г. за реда и начина за идентификация на участниците, съхраняването на данни за организираните хазартни игри от разстояние на територията на Република България и за подаване на информация за хазартните игри към сървър на Националната агенция за приходите се изисква събирането на голям обем лични данни за потребителите на хазартни услуги. Предложение: Намаляване на административната тежест чрез намаляване на броя на документите, събирани от организаторите на хазартни игри с цел идентификация и регистрация на участниците в хазартните игри от разстояние. Идентификацията на участниците в хазартни игри, които притежават личен идентификатор в Република България ще се извършва само чрез три имена, ЕГН и гражданство. Ефект: Приемането на мярката ще има отношение към дейността на всички организатори на хазартни игри от разстояние и ще доведе до намаляване на броя на събираните документи до такъв, който е съотносим и ненадхвърлящ целите, за които се обработват. След извършване на промяна в чл. 3 от Наредба № 1 от 27.02.2013 г. за реда и начина за идентификация на участниците, съхраняването на данни за организираните хазартни игри от разстояние на територията на Република България и за подаване на информация за хазартните игри към сървър на Националната агенция за приходите ще отпадне необходимостта от събирането на информация, съответно представяне на документи за постоянен и настоящ адрес (когато последния е различен от постоянния), номер, дата на издаване и издател на български личен документ на участниците на хазартни игри, предоставяни от разстояние, за нуждите на регулацията, въведена с наредбата. Наредба № 1 от 27.02.2013 г. за реда и начина за идентификация на участниците, съхраняването на данни за организираните хазартни игри от разстояние на територията на Република България и за подаване на информация за хазартните игри към сървър на Националната агенция за приходите, издадена от министъра на финансите (чл. 3). МФ, ДКХ 39. Приемане и обработване на декларации за облагане с данък върху наследствата Описание на проблема: При подаване на молба за удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот е необходимо да се вземе удостоверение за наследници, което впоследствие да се представи пред общинската администрация. Проверката за наследници може да се направи по служебен път ако наследниците са живущи на територията на общината. Предложение: Да отпадне изискването за подаване на удостоверение за наследници при процедурата за данъчна оценка на недвижимо имущество, ако същите са жители на общината. Ефект: С намаляване на броя на документите, необходими за издаване на удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот се облекчава административната тежест. Удостоверение за наследници може да се набави служебно и да не се предоставя като отделна услуга за издаване на документ, който впоследствие пак се предоставя пред общината. Данъчно-осигурителен процесуален кодекс Закон за местните данъци и такси МФ, НАП 40. Предварително внасяне на ДДС при временен внос на суровини с променлива стойност Мярката е предложена от МФ по препоръка на БСК. Описание на проблема: Предложението е свързано с облекчаване на данъчната тежест на бизнеса, което произтича от Директива 2006/112/ЕО. Съгласно опцията по чл. 211 от ДДС директивата, ДЧ постановяват подробните правила за плащане за вноса на стоки, като могат да предвидят, че в случай на внос на стоки от определени категории данъчнозадължени лица, не е необходимо дължимият върху вноса ДДС да се плаща в момента на вноса, при условието, че същият е бил посочен като ДДС при внос в справка-декларацията за ДДС. Въвеждането на тази опция в националния ЗДДС представлява отложено плащане на ДДС при внос до определен момент и при определени условия, режимът засяга вноса в пълен обем, като не дава възможност за отлагане плащането на ДДС за определени категории внос, напр. „временен“ и др. Предложение: ДДС да бъде дължим при износ на съответната продукция (наложена практика в страни-членки на ЕС) Ефект: Облекчаване на данъчната тежест за бизнеса и увеличаване на фина

Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

0.1037